22 In Lantliv/ Naturterapi

När skogen bakom mitt hus blev kalhygge

För någon vecka sedan hörde jag ett märkligt ljud från skogen. Det brakade till ordentligt och ljudet tog sig genom husfasad och väggar in till mitt kontor där jag satt och jobbade. Jag kikade ut och såg att dimman låg tjock och tung över fälten. Eftersom det lät så otroligt högt och det, i kombination med den enormt tjocka dimman kändes väldigt märkligt, satte jag på mig jacka och skor och tog mig ut för att ta reda på vad som stod på. 

Plötsligt hörde jag maskiner från skogen och tänkte lite snabbt att dom väl ”bara håller med något skogsarbete”, det slog mig faktiskt aldrig att jag inom någon vecka inte längre skulle se granar och tallar rada upp sig som en halvmåne på baksidan av vårt hus. Dimman hade så klart ingenting att göra med skövlingen av skog, men det satte verkligen tonen på resten av veckan. 

Och ja, här är vi nu, 1-5-2 veckor senare och det är barskrapat. Ja, i alla fall den del av skogen som denna skogsägare hade i sin ägo. Maskinerna har arbetar i tvåskift, från tidiga mörka morgnar till sena mörka kvällar. Tall efter tall och gran efter gran har fallit, kvar stå nu bara trasiga stubbar, döda träd (som man lämnar för fåglarna btw) och en hel massa bråte av grenar att snubbla omkring i. 

Jag har känt mig panikslagen, ledsen och arg. Och så en rad känslor där emellan. 

”Men det är bara skog, den växer tillbaka, det är såhär man måste bedriva skogsbruk”, var det ngn som sa till mig. 

Men det stämmer inte. Det är  i n t e  såhär man måste bedriva skogsbruk. Visste ni att Sverige är TOPP TRE på att vara SÄMST BLAND DE ”SKOGSBRUKANDE” LÄNDERNA på att ta hand om de viktiga nyckelbiotoper som finns i skogen. Vår skogsskövling sker otroligt ofta helt utan tankar på hållbarhet vilket leder till att vi får mindre biologisk mångfald något givetvis inte är speciellt bra för vårt ekosystem. Kortfattat; på det sättet vi bedriver jordbruk förstör vår natur, vår planet och minskar möjligheten för ett långsiktig hållbart liv för oss alla. 

Såhär såg det ut för någon vecka sedan: 

Såhär ser det ut nu: 

Man KAN faktiskt bedriva skogsbruk på ett mer hållbart sätt, det görs nämligen i andra länder. På flera håll i Europa är man chockade över hur Sverige skövlar skogen med dessa kalhyggen. Där man på vissa håll även pratat om att bojkotta Svensk skogsnäring och Svenska skogsprodukter just på grund av detta. 

Men Sverige har dock en väldigt lång tradition av att skogsbruket måste bedrivas på detta sätt, vilket så klart inte är sant, och det upprepasom och om igen som en trasig skiva. Men det är pengar som styr i 9,9 fall av 10. För att skövla så här ger mer pengar fortare, men det är inte hållbart  längden. Pengar först, biologisk mångfald och naturen sist.  Jag har en bekant som är en av Sveriges främsta Jurister inom Miljörätt. Visste ni att LRF svartlistat henne bara för att hon försöker kommunicera och öppna upp för dialog med aktörer inom Skogsnäringen och få dem att inse att vi måste börja bedriva skogsindustrin på ett mer hållbart sätt. Att kämpa för nyckelbiotoper och rödlistade arter. Men det, det är tydligen något av det värsta man kan göra.

Skogsstyrelsen får varje år in cirka 55 000 anmälningar på att man inte följt de lagar eller regler som faktiskt finns, där man skövlat områden där det finns rödlistade arter. Eller där man kanske inte följt den avverkningsanmälan man lämnat in. Min bekant, ja  Maria miljörättsjuristen som jag nämnde tidigare, räddade ett område precis där hon bor där man skövlat hela skogen för att bygga nya bostäder. För att göra en lång historia kort så visade det sig att det fanns nyckelbiotoper och/eller rödlistade arter i den skogen, något man i det fallet helt struntat i. Området blev fredat men tyvärr hade dom redan skövlat massor. Dessutom ser man mer och mer hur skogsägare bor långt ifrån skogen, kanske i ”storstan”, och skövlar skog när man behöver finansiering åt renovering, husbygge eller andra större inköp. Man tappar därför lätt bort kontakten med både skogen och de som bor nära skogen, det blir bara en i raden av prylar man äger, prylar som inte betyder något eller har andra värden är monetära.

Skogen är inte bara ett område med vegetation. Träden är inte bara träd. Träden och skogen, är liv. Det är hälsa, det är hållbarhet. Det är frid, syre och kärlek. Skogen är livsviktig för oss. Försvinner skogen eller försvinner bina, ja då är det tämligen kört för oss också. Men försvinner vi, tar vi hux flux död på oss själva, ja då skulle vår planet med dess djurliv och natur frodas. Det är något att tänka på… 

I filmen nedan dokumenterade jag några ögonblick från veckan som var, så som skogen såg ut innan och så som den ser ut nu, bara ett stenkast från min husknut. Jag är oerhört glad att det fortfarande finns aktörer som jobbar mot ett mer hållbart skogsbruk, som en annan väns mamma ( märkligt nog heter hon också Maria) som jobbar med att framställa ekologiska och hållbara produkter från skogen och som bedriver deras lilla skogsbruk på ett hållbart sätt. Alla de som jobbar och kämpar för nya lagar och regler, fast de blir motarbetade. Det ger mig hopp för oss människor och vår älskade planet! 

Ta gärna sedan en titt på detta och gå med i Naturskyddsföreningen, eller ställ förslagsvis politikerna mot väggen, nästa år är det val. Bara marshera ner till valstugorna och fråga vad f*n dom håller på med. Fast kanske lite trevligare 😉 Tack Ann för länken!! <3 

You Might Also Like

22 Comments

  • Reply
    Ann Rumbleinthearctic
    10 december, 2017 at 19:17

    Ja det är en trixig fråga det där. Det finns ju idag nästan ingen riktig urskog (dvs urskog som aldrig blivit påverkad av människan) i Sverige på grund av att vi har skövlat skogen i nästan all evighet känns det som. Kollar man på den senaste rapporten från länsstyrelsen så har gammelskogen (enligt miljömålsdefintionen) faktiskt ökat de senaste åren, vilket är bra i sig. Jag kan förstå att skogsägarna har pengar i ögonen när de bestämmer sig för att skövla ”sin” skog. Det är ju trots allt deras. Men jag har också sett skogskövling som varit helt mot alla lagar som egentligen finns. Jag blev så arg och förbannad att jag inte visste vad jag kunde göra, så jag gjorde ingenting. Även fast jag såg de rödlistade orkideerna i dikes kanten vid skövlingen, även fast jag visste att de måste lämna X antal stående döda träd för att främja fågellivet, även fast jag visste att de inte får skövla under vissa lokala klimat. Det finns lagar, men vem ska man anmäla de till när det inte går rätt till? Och blir de då tillsagda eller är det bara ett ställe där klagomål samlas på hög?

    I en perfekt värld skulle vi ju lämna all skog och låta den nå sitt klimax själv, men vi har skövlat och nyplanterat skog här och var i Sverige. Den naturliga trädgränsen för gran är ju bra norrut än vad vi faktiskt planterat gran…vilket leder till problem då de klassiska stormarna i södra delarna av gamla Svedala drar ned dessa granar som inte är skapta för sådant klimat. Vi har skapat ett lite mera artificiellt skogsbruk kanske man skulle kunna säga. Alla dessa raka rader av träd, precis som vi ser med raka linjer på åkrarna. Det öppnar upp mycket frågor. Har skogsägarna råd och tid att göra det mer miljövänligt? Jag supportar inte alls att vi ska skövla hit och dit, men det skapar som sagt intressanta och viktiga frågor, som jag förstås vet mycket mindre om. Men tycker själv det är ett intressant ämne.

    Har du några länkar till de mer miljövänliga skogsbruken i Europa du pratar om, skulle vara intressant att läsa mer om det?

    Nedan finns en länk till länsstyrelsens rapport, men du har säkert redan sett den?
    http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/miljo%20och%20klimat/Tillst%C3%A5ndet%20i%20milj%C3%B6n/2016-uppfoljning-miljotillstandet-Riksskogstaxeringen.pdf

    https://vimeo.com/69233161

    • Reply
      Maria
      10 december, 2017 at 20:42

      Hej Ann!

      Givetvis ska du anmäla, men förstår helt din känsla kring ”vad är poängen” eftersom lagarna är utformade för att skydda skogsägarna och de som avverkar skogen snarare än djurliv, skogen själv/naturen, eller människorna som bor i den/nära den. Man kan kolla med Skogsverket om avverkningsanmälan som lämnats in stämmer överens, man kan driva frågan med jurister inom miljörätt. Är det så att man avverkat skog där det finns rödlistade arter så är det MOT lagen och vad jag förstår är det en tvingande lag. Då kan det blir problem för de som avverkat skogen.

      Jag har inga länkar eftersom allt jag lärt mig kommer från Maria som är en av Sveriges främsta jurister inom Miljörätt. Hon har åkt runt i Europa, och även i vår Riksdag osv, och pratat/haft möten om detta. Det är sånt hon berättat för mig om vad som är med om, hur människor reagerar i andra länder. Ja inte gemene man på gatan då så klart utan de kontaktytor hon har i sitt jobb. Jag kan fråga henne när jag talar med eller träffar henne nästa gång om det finns ngt skrivet om detta ngnstans. Men jag litar på hennes ord, jag litar fullt ut på det hon säger, hon har ingen vinning i att hitta på saker och ting (det har däremot skogsnäringen)

      Alla är olika, jag resonerar inte så som skogsägare över lag verkar resonera. Jag har tyvärr noll förståelse för just resonemanget att ”jag äger skogen jag gör som jag vill”. Det är inte alls så jag fungerar. Det blir samma resonemang som att ”jag shoppar för jag har pengar” eller ”jag skiter i djurens lidande eller miljöpåverkan så jag äter kött dygnet runt”. Jag gör ganska mkt som är sämre för min ekonomi för att det är bättre för ex miljön eller djuren. Ex tackar jag frekvent nej till jobb som inte går i linje med mina egna värderingar fast det betyder att jag får mkt sämre ställt själv rent ekonomiskt. För mig fungerar det bara inte att köra på ändå. Hade jag ägt skog bakom oss, vilket jag verkligen skulle vilja, skulle jag inte avverka den knappt om jag stod på ruinens brant. Jag vill äga den för att ta hand om den, som en familjemedlem. Lite som när jag fick frågan varför jag ville ha höns när jag inte äter ägg. ”För att ta hand om dem”, var mitt svar. För att det är en del av familjen. Det är ingen skillnad på att ha ko, hund, höns eller får för mig. Jag äter inte mina hundar och jag äter inte hönsen eller deras ägg..och inte skövlar jag skogen heller. Men jag vet att tyvärr ser inte så många andra livet så. Pengar rules eller money talks, som det heter.

      Jag vet det, skogar där man avverkar på ett hållbart sätt, finns i bland annat Tyskland och Kanada (sistnämnda dock inte i Europa). Har du läst boken ”Trädens Hemliga Liv”? Om inte, gör det, där kan du läsa om skogsvaktare som helt ändrade syn på skogen och hur den bör avverkas/tas hand om.

      Jag får återkomma med källor eller mer input längre fram när jag pratar med Maria. Och ja, du beskriver det verkligen bra, vi har sannerligen skapat ett mer artificiellt skogsbruk..ett kortsiktigt förstörande sådant dessutom. Glad dock att urskogen ökar, heja heja!

    • Reply
      Maria
      10 december, 2017 at 21:54

      Tack snälla Ann för att du delade Naturskyddsföreningens video, ska lägga till den i inlägget! <3

  • Reply
    Lisen
    10 december, 2017 at 20:13

    Det är helt sjukt det där med kalhyggen. Så fult och tomt, grät när skogen vid mitt barndomshem avverkades. Skogen är verkligen som du skriver mer än bara skog. Blir ledsen när jag ser din video. 💔💔😞😞😞

    • Reply
      Maria
      10 december, 2017 at 20:43

      Ja, fruktansvärt ful och hemskt med kalhyggen, som ngn slags krigszon. Och vad tråkigt att höra om din barndomsskog :'( <3

  • Reply
    Amanda
    10 december, 2017 at 20:32

    Intressant, skulle också gärna vilja ha källor till de fakta du hänvisar till för att läsa mer – speciellt det där med att Sverige skulle vara bland de sämsta i världen och riskera bojkott från andra länder.

    • Reply
      Maria
      10 december, 2017 at 20:46

      Det om Sverige och Finland är sämst, i Europa eller om det var Världen vet jag att det skrivits massa om. Så det kan du bara googla så kommer det med säkerhet komma upp tidningsartiklar online på det. Läs gärna svaret till Ann om källan. Får återkomma när jag pratat med Maria som är jurist inom miljörätt. Hon åker runt i Europa, bland annat, och jobbar med just detta. Det är ju detta hennes arbeta handlar om, så jag har helt enkelt haft dialog med henne och därmed hört/lärt mig massor om hur det går till. Men jag får återkomma i ett till inlägg eller i kommentarerna här när jag hört med henne.

  • Reply
    Ellen
    10 december, 2017 at 21:54

    för rätt många år sedan hade jag praktik på lokaltidningen i staden jag kommer ifrån, och en dag skickades jag ut som fotograf med en reporter för att besöka just ett sådant här fält i oskarshamn. skogen var skövlad på ett sådant brutalt sätt, och dessutom inte gjort enligt de riktlinjer och lagar som fanns. så himla trist att se. marken där har inte repat sig än, inte så pass att den är trevlig att åka förbi eller beskåda i alla fall.

    jag hoppas verkligen att vi blir bättre på det här framöver, för det jag fick se borde verkligen inte skett.

    • Reply
      Maria
      10 december, 2017 at 21:55

      Fy, jag blir så jäkla ledsen! Jag vill liksom hjälpa till, bidra, stoppa det. Men känner mig maktlös! Då gäller det hela Sverige, inte bara det faktum att dom avverkat inpå vår husknut..mer eller mindre! :'(

  • Reply
    Katarina
    10 december, 2017 at 22:24

    ❤❤❤❤
    Hjärtat gråter.
    Tack för att du delar med dig av det som sker nära dig. Det levandegör ett stort problem. Tack!

    • Reply
      Maria
      11 december, 2017 at 08:57

      Det gör verkligen det, jag har gråtit massor här hemma. Fick med det på film men klippte bort det, det var för tungt för mig själv att se faktiskt. Krossar mitt hjärta…vad är det för fel på människor undrar jag ibland. På mänskligheten… Tack för din kommentar, den ger mig energi att fortsätta <3

  • Reply
    Johanna
    10 december, 2017 at 23:47

    Usch så tråkigt, det hade jag faktiskt ingen aning om! Fy trodde det var bättre än så🌱

    • Reply
      Maria
      11 december, 2017 at 08:58

      Jo då, det är så jävla ruttet Skogsindustrin i Sverige. Mkt Lobbyverksamhet för att man ska få fortsätta skövla vår skog trots att rödlistade arter är hotade. Det krossar mitt hjärta, men om jag ska sprida ordet till iaf några fler..om jag kan göra ngt, så kommer jag fortsätta. <3

  • Reply
    Martina Åkerman
    11 december, 2017 at 03:12

    Men NEJ! Så hemskt! Jag gråter. Jag orkar inte läsa igenom allting…men jag får väl svar på VARFÖR dom gör så här om jag läser igenom alla komentarer. Usch så ledsen man blir.

    • Reply
      Maria
      11 december, 2017 at 08:59

      Ja, det är otroligt hemskt! Titta gärna på filmen längst ner från Naturskyddsföreningen. Sverige är bra på mkt, men inte på att ta hand om vår skog. Vi kämpar vidare vi som vet. Tackar gudarna för ”Maria juristen” som jag skrev om i texten, att det finns de som kämpar vidare för att rädda de svenska Skogarna. <3 Anledningen är att Sverige har lagar som skyddar skogsägarna och även i de fall de inte har rätt att avverka på grund av rödlistade arter så gör dom det ändå. Och sen får dom inget straff, typ så, lite kortfattat. Ursäkta kraftordet men ren jävla bullshit är det. :'( *morr* Vår skogspolitik är åt helvete rent ut sagt.

  • Reply
    Mia Bergvall
    11 december, 2017 at 07:17

    Men fy! Tänkte på detta häromdagen då de skövlat en del skog en dryg mil från oss och jag började fundera på hur de skulle skövla på ett liknande sätt bakom vårt hus. Sen såg jag ditt inlägg på instagram och blev så ledsen för din skull! Precis som du har jag också flyttat hit för att leva nära naturen och ett kalhygge känns allt annat än mysigt att blicka ut över!

    • Reply
      Maria
      11 december, 2017 at 09:03

      Ja, man känner paniken smyga sig på när man tänker på det… Jag är fortf i ngn slags chock, så himla ledsen. Finns inte så mkt att göra heller… :'( Jag önskar så vi ägde all skog bakom oss, det skulle iaf göra att jag kan göra något åt min omedelbara närhet. Ibland önskar jag att jag var superrik och bara kunde skydda all natur och alla djur på något sätt.. Det är lätt att känna sig maktlös.

  • Reply
    Vara med Naturen Josefin
    11 december, 2017 at 09:00

    Fylls med en sådan oerhörd mental och fysisk sorg när jag läser, se,hör, känner ditt inlägg…❤️✨❤️
    en skog är inte bara ett plantage utan även mitt hem, min närvaro, min kärlek min inspiration…

    Förstår att även markägaren likt oss alla behöver inkomst jag bara önskar att det fanns en mer stöttning från staten som gör att mer hållbara strategier som stöttar biologisk mångfald var mer attraktiva och självklara…

    Seriöst!!! Gah blir så oerhört ledsen, och hoppas att du kan få värme och stöttning genom andra positiva aktiviteter ❤️❤️❤️nu ska jag ut och göra en snöängel brukar alltid få mig på bättre humör✨🙏✨

  • Reply
    A-mamman
    13 december, 2017 at 14:58

    Sorgligt med skogen och lite av en mardröm att stå maktllös när älskade marker förstörs eller förändras. Jag ska läsa ditt inlägg noga för att lära mig mer. Lite kul kuriosa är att en av mina kusiner fått pris för sitt sätt att vårda och bruka skogen på sin mark!

  • Reply
    Sara
    6 januari, 2018 at 15:18

    Det är en komplex fråga…
    Jag utgår ifrån att det ska planteras nya träd på kalhygget?
    Det kostar mkt pengar att köpa skog o att förvalta den.
    Mina föräldrar äger skog. Skogen är föränderlig o liksom all mark behöver den tas om hand, gallras osv. Det kostar som sagt mkt pengar att förvalta den o en dag tar man ner en större mängd träd. Men man planterar ju nya träd igen. Liksom ängar o åkrar som sås o skördas. Det kommer nytt liv.

    • Reply
      Maria
      10 januari, 2018 at 20:16

      Jag håller inte med om att det nödvändigtvis är en komplicerad fråga..inte alls faktiskt. Jag tycker det är helt felaktigt att uttrycka sig så. Sverige har en topp-placering i att förstöra viktiga nyckelbiotoper som finns i våra skogar. Topp-placering på att vara värst/sämst i världen alltså. Vi förstör vårt ekosystem genom den skövling som vi pysslar med, eller den skövling som skogsföretag och skogsägare pysslar med. Jag vil även tipsa dig om boken ”trädens hemliga liv”, den är otroligt bra och berättar om hur viktigt det är att respektera skogen och hur planterad skog skiljer sig från naturligt uppväxta träd. Min familj äger också skog, så jag vet hur det är att äga skog och det finns inget annat än snabba pengar bakom att skövla en hel skog. Det finns inget annat än själviska vinstintressen, det är så jag ser på det. Titta bara på andra länkar i tidigare kommentarer samt mina svar på kommentarerna. Titta på vad vi gör med vår skog hos Naturskyddsföreningen. Det finns andra sätt att ta hand om en skog, exempelvis gallring. Det är inte alls alltid nödvändigt att skövla en skog helt, men ändå görs det om och om igen fast det skadar både natur och djurliv. Att jämföra en åker med en skog, det går inte. Då är man helt ute och cyklar, jag menar det med respekt för dig, men det blir som att jämföra en apelsin med en skokartong. En skog är oerhört komplex på så många sätt. En åker, där finns inga nyckelbiotoper, där bor inga fåglar osv osv. Rötter på träd går djupt, de fungerar som ett samhälle gamla träd. De tar hand om varandra och kommunicerar med varandra med bland annat doftämnen för att berätta hur de mår och om de ex. blir attackerade. Tyvärr låter det som att du, som jag själv en gång i tiden, blivit ilurad den gamla visan att man måste skövla skogen ”förr eller senare”. Det måste man inte, det går att tjäna pengar och ta hand om skogen på en och samma gång, utan skövling och total ödeläggning av naturen. Vi är indoktrinerad att tro det, det är sen gammalt, men det stämmer inte.

  • Reply
    Per Anders Eriksson
    19 mars, 2018 at 15:54

    Av en slump kom jag in på denna sida och du är nog inte ensam om att ha upplevt detta sattyg. Skogsbolagen gör som dem vill och vi har ingen skogsvårdslag och hänsynstagande i vårt land trots att det finns bestämmelser hur de ska förhålla sig till skogsbruk nära bebyggelse. Allt fälls i ren desperation för att finanseliten och finansministern ska kunna visa upp fina siffror på vår starka ekonomi som sen går till att betala frikostiga bidragsreformer och svindyr asylpolitik! Jag är ledsen att du fått din hembygd förstörd på detta sätt, men så krass är verkligheten för att andra ska ha sina bidrag och löner i den statliga lekstugan!!

  • Leave a Reply